Lærermangel i Danmark
Sammendrag
Denne artikel omhandler fænomenet lærermangel. Artiklen er skrevet som en del af et tværnationalt komparativt forskningsprojekt, som afvikles i et samarbejde mellem forskere fra Danmark, Sverige og Tyskland. Hensigten med artiklen er at skabe et forskningsbaseret afsæt for videre studier – i samarbejde med forskningskolleger fra Sverige og Tyskland. Til grund for artiklen ligger en spørgeskemaundersøgelse, som er besvaret af 33 professionelle fra 33 forskellige kommunale forvaltninger i Danmark med berøringsflader til skoler. Det kan være skolechefer, afdelingsledere fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning eller pædagogiske konsulenter. Disse respondenter er af forskergruppen tilfældigt udvalgt. Artiklen indledes med en udfoldelse af tendenser indenfor området i Danmark, hvorefter data fra den afviklede spørgeskemaundersøgelse sættes i kontakt med disse tendenser. Derefter opstilles ud fra data en række forslag til, hvad man forskningsmæssigt kan forfølge med henblik på at skabe ny og dyberegående viden om området.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.