Booster eller banalitet? Om udforskning af kompetenceudvikling af lærere og pædagoger gennem et e-læringsforløb

Forfattere

  • Marianne Friis Andersen
  • Louise Stjerne Madsen
  • Marlene Rosager Lund Pedersen

Sammendrag

Artiklen præsenterer resultaterne fra en pilottest, der udforsker, om lærere og pædagoger kompetenceudvikles gennem et konkret e-læringslæringsforløb inden for emner såsom inklusion og deltagelse i idræt og bevægelse i skolen. Data er indsamlet via en think aloud-inspireret tilgang med systematiske observationer samt interviews. I alt deltog 14 lærere og pædagoger. Resultaterne viser, at kompetenceudvikling af lærere og pædagoger gennem e-læring indeholder både potentialer og begrænsninger. E-læringsforløbet har potentiale til at styrke deltagernes viden og praksis, samtidig med at det kan udgøre et relevant afsæt for teamsamarbejde. Som læringsmiljø har e-læringsformatet dog en iboende kompleksitet. Det kræver en høj grad af selvdisciplin og har svær ved at stå alene uden den rette struktur. I artiklen diskuteres det, hvordan og i hvilket omfang e-læring har potentiale som kompetenceudvikling.

Nedlastinger

Publisert

2025-11-26

Hvordan referere

Friis Andersen, M., Stjerne Madsen, L., & Rosager Lund Pedersen, M. (2025). Booster eller banalitet? Om udforskning af kompetenceudvikling af lærere og pædagoger gennem et e-læringsforløb. Paideia , (29), 61–72. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/162091