Booster eller banalitet? Om udforskning af kompetenceudvikling af lærere og pædagoger gennem et e-læringsforløb
Sammendrag
Artiklen præsenterer resultaterne fra en pilottest, der udforsker, om lærere og pædagoger kompetenceudvikles gennem et konkret e-læringslæringsforløb inden for emner såsom inklusion og deltagelse i idræt og bevægelse i skolen. Data er indsamlet via en think aloud-inspireret tilgang med systematiske observationer samt interviews. I alt deltog 14 lærere og pædagoger. Resultaterne viser, at kompetenceudvikling af lærere og pædagoger gennem e-læring indeholder både potentialer og begrænsninger. E-læringsforløbet har potentiale til at styrke deltagernes viden og praksis, samtidig med at det kan udgøre et relevant afsæt for teamsamarbejde. Som læringsmiljø har e-læringsformatet dog en iboende kompleksitet. Det kræver en høj grad af selvdisciplin og har svær ved at stå alene uden den rette struktur. I artiklen diskuteres det, hvordan og i hvilket omfang e-læring har potentiale som kompetenceudvikling.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Forfatter og tidsskrift

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.