Booster eller banalitet? Om udforskning af kompetenceudvikling af lærere og pædagoger gennem et e-læringsforløb
Resumé
Artiklen præsenterer resultaterne fra en pilottest, der udforsker, om lærere og pædagoger kompetenceudvikles gennem et konkret e-læringslæringsforløb inden for emner såsom inklusion og deltagelse i idræt og bevægelse i skolen. Data er indsamlet via en think aloud-inspireret tilgang med systematiske observationer samt interviews. I alt deltog 14 lærere og pædagoger. Resultaterne viser, at kompetenceudvikling af lærere og pædagoger gennem e-læring indeholder både potentialer og begrænsninger. E-læringsforløbet har potentiale til at styrke deltagernes viden og praksis, samtidig med at det kan udgøre et relevant afsæt for teamsamarbejde. Som læringsmiljø har e-læringsformatet dog en iboende kompleksitet. Det kræver en høj grad af selvdisciplin og har svær ved at stå alene uden den rette struktur. I artiklen diskuteres det, hvordan og i hvilket omfang e-læring har potentiale som kompetenceudvikling.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.