Mentorrollen – refleksioner FØR og EFTER mentorkursus
Sammendrag
Mentorordninger kan være en vej til at hindre, at nyuddannede forlader lærergerningen, men der mangler både uddannede mentorer og uddannelsesmuligheder. Nyere forskning om mentoruddannelser er primært angelsaksisk, der findes kun lidt nordisk og meget lidt dansk. Baseret på denne forskning udviklede forfatterne et mentorkursus for mentorer for nye lærere for at undersøge deltagernes refleksioner over mentorens rolle og opgave i en dansk kontekst. Studiet viser, at deltagerne var optaget af at definere mentorrollen tydeligere gennem styrket vejledningsfaglighed, at forstå den nye lærer som en ressource samt at udarbejde lokale, formelle funktionsbeskrivelser. Disse fund er væsentlige i udviklingen af fremtidige mentoruddannelser i Danmark.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Forfatter og tidsskrift

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.