Stigende lærermangel – forklaringer og mulige løsninger fra WATSup-projektet
Sammendrag
Siden 2020 har det dansk-svensk-tyske forskningsprojekt WATSup (What About Teacher Shortage) lavet komparative undersøgelser af lærermanglen i de tre lande. Spørgsmålene, der undersøges, er bl.a.: Hvorfor ser vi stigende lærermangel, og hvad kan vi gøre ved det? Den danske gruppe, som består af forfatterne til denne artikel, har gennemført både kvantitative (spørgeskemaer) og kvalitative (interviews) undersøgelser med uddannede lærere, der har forladt professionen. Det drejer sig dels om nyuddannede, dels om mere erfarne lærere, der har været lærere i folkeskolen i en årrække. Svarene på undersøgelsesspørgsmålene er forskellige for de to grupper af henholdsvis nyuddannede og erfarne. I denne artikel redegør vi for baggrund, undersøgelser, datagrundlag og resultater – og bringer dermed også svar på nævnte spørgsmål.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Forfatter og tidsskrift
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.