Stigende lærermangel – forklaringer og mulige løsninger fra WATSup-projektet
Resumé
Siden 2020 har det dansk-svensk-tyske forskningsprojekt WATSup (What About Teacher Shortage) lavet komparative undersøgelser af lærermanglen i de tre lande. Spørgsmålene, der undersøges, er bl.a.: Hvorfor ser vi stigende lærermangel, og hvad kan vi gøre ved det? Den danske gruppe, som består af forfatterne til denne artikel, har gennemført både kvantitative (spørgeskemaer) og kvalitative (interviews) undersøgelser med uddannede lærere, der har forladt professionen. Det drejer sig dels om nyuddannede, dels om mere erfarne lærere, der har været lærere i folkeskolen i en årrække. Svarene på undersøgelsesspørgsmålene er forskellige for de to grupper af henholdsvis nyuddannede og erfarne. I denne artikel redegør vi for baggrund, undersøgelser, datagrundlag og resultater – og bringer dermed også svar på nævnte spørgsmål.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Forfatter og tidsskrift
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.