Stigende lærermangel – forklaringer og mulige løsninger fra WATSup-projektet

Forfattere

  • Frans Ørsted Andersen
  • Dirk Michel-Scherges
  • Kari Kragh Blume Dahl
  • Anita Graarup Steen

Resumé

Siden 2020 har det dansk-svensk-tyske forskningsprojekt WATSup (What About Teacher Shortage) lavet komparative undersøgelser af lærermanglen i de tre lande. Spørgsmålene, der undersøges, er bl.a.: Hvorfor ser vi stigende lærermangel, og hvad kan vi gøre ved det? Den danske gruppe, som består af forfatterne til denne artikel, har gennemført både kvantitative (spørgeskemaer) og kvalitative (interviews) undersøgelser med uddannede lærere, der har forladt professionen. Det drejer sig dels om nyuddannede, dels om mere erfarne lærere, der har været lærere i folkeskolen i en årrække. Svarene på undersøgelsesspørgsmålene er forskellige for de to grupper af henholdsvis nyuddannede og erfarne. I denne artikel redegør vi for baggrund, undersøgelser, datagrundlag og resultater – og bringer dermed også svar på nævnte spørgsmål.

Downloads

Publiceret

2024-11-26

Citation/Eksport

Ørsted Andersen, F., Michel-Scherges, D., Kragh Blume Dahl, K., & Graarup Steen, A. (2024). Stigende lærermangel – forklaringer og mulige løsninger fra WATSup-projektet. Paideia, (27), 6–14. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/151562