Betydningen af COVID-19 for elevernes trivsel og udvikling
Sammendrag
På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse til grundskolelever (N=2665) gennemført i december 2020 undersøger artiklen elevernes tilstand med hensyn til trivsel og stressrisiko et år efter første COVID-19-udbrud, samt hvilke tegn på langvarige indvirkninger – såvel negative som positive – der kan findes i elevernes indikationer af det værste og det bedste ved situationen. Artiklen viser, at COVID-19 på et helt overordnet niveau kan tænkes at udgøre en vis, men ikke en ekstrem stressfaktor for eleverne, men at der kan identificeres en række specifikke stressfaktorer. Når det kommer til trivsel og stressrisici, viser
artiklen samtidig en variation mellem forskellige grupper af elever, hvor to af grupperne ser ud til at placere sig fint, mens der ved to øvrige grupper er tegn på risici. Afslutningsvist udpeger artiklen på baggrund af en analyse af elevernes oplevelse af, hvad der er henholdsvis værst og bedst ved hele COVID-19-situationen, en række indikatorer på langvarige indvirkninger – såvel negative som positive – af situationen.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.