Praksisfagdidaktik i madkundskab: læreres arbejde med håndværk, sanselighed og madlavningsglæde i spændet mellem nytte og dannelse
Resumé
Denne artikel undersøger, hvordan det politiske begreb om praksisfaglighed i skolen lander på praksisniveau i faget madkundskab. Ambitionen om praksisfaglighed taler ind i en dikotomi mellem nytte og dannelse. I et antropologisk perspektiv har vi undersøgt læreres praksisfagdidaktik for at få indblik i, hvordan de agerer i forhold til dimensioner af faget såsom færdigheder og fælles oplevelser med mad og smag, som har betydning for, om og hvordan undervisningen retter sig mod nytte og/eller dannelse. Med inspiration fra Wistoft og Qvortrup (2018) har vi anlagt et smagsdidaktisk perspektiv som eksempel på et konkret praksisfagdidaktisk perspektiv. Teoretisk har vi gennem Bourdieu analyseret læreres prioriteringer i undervisningen. Analysen kan give lærere mulighed for at identificere fagdidaktiske valg og fravalg og disses mulige konsekvenser og dermed fremme deres praksisfagdidaktiske refleksioner over egen undervisning.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.