Mentorrollen – refleksioner FØR og EFTER mentorkursus

Forfattere

  • Elisabeth Halse
  • Lisbeth Lunde Frederiksen

Resumé

Mentorordninger kan være en vej til at hindre, at nyuddannede forlader lærergerningen, men der mangler både uddannede mentorer og uddannelsesmuligheder. Nyere forskning om mentoruddannelser er primært angelsaksisk, der findes kun lidt nordisk og meget lidt dansk. Baseret på denne forskning udviklede forfatterne et mentorkursus for mentorer for nye lærere for at undersøge deltagernes refleksioner over mentorens rolle og opgave i en dansk kontekst. Studiet viser, at deltagerne var optaget af at definere mentorrollen tydeligere gennem styrket vejledningsfaglighed, at forstå den nye lærer som en ressource samt at udarbejde lokale, formelle funktionsbeskrivelser. Disse fund er væsentlige i udviklingen af fremtidige mentoruddannelser i Danmark.

Downloads

Publiceret

2024-11-26

Citation/Eksport

Halse, E., & Lunde Frederiksen, L. (2024). Mentorrollen – refleksioner FØR og EFTER mentorkursus. Paideia, (27), 27–36. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/151564