Lærermangel i Danmark
Resumé
Denne artikel omhandler fænomenet lærermangel. Artiklen er skrevet som en del af et tværnationalt komparativt forskningsprojekt, som afvikles i et samarbejde mellem forskere fra Danmark, Sverige og Tyskland. Hensigten med artiklen er at skabe et forskningsbaseret afsæt for videre studier – i samarbejde med forskningskolleger fra Sverige og Tyskland. Til grund for artiklen ligger en spørgeskemaundersøgelse, som er besvaret af 33 professionelle fra 33 forskellige kommunale forvaltninger i Danmark med berøringsflader til skoler. Det kan være skolechefer, afdelingsledere fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning eller pædagogiske konsulenter. Disse respondenter er af forskergruppen tilfældigt udvalgt. Artiklen indledes med en udfoldelse af tendenser indenfor området i Danmark, hvorefter data fra den afviklede spørgeskemaundersøgelse sættes i kontakt med disse tendenser. Derefter opstilles ud fra data en række forslag til, hvad man forskningsmæssigt kan forfølge med henblik på at skabe ny og dyberegående viden om området.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.