Baggrund for og diskussioner af Visible Learning med særligt henblik på lærings- og vidensbegrebet
Resumé
I 2009 udgav John Hattie bogen Visible Learning med undertitlen A synthesis of over 800 metaanalyses relating to achievement. Hensigten med bogen er, som titlen siger, at fremlægge en syntese af mere end 800 metaanalyser af de faktorer, som påvirker ”achievement”, det vil sige elevernes læringsudbytte. Hattie bruger imidlertid både forskellige ord og forskellige definitioner af, hvad der menes med læringsudbytte, hvilket der vil blive sat fokus på i denne artikel, som afsluttes med et bud på en dynamisk videns- og læringsmodel.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.