Jacob Andersen Digitaliserede rollespil kan understøtte transformativ læring

Forfattere

  • Jacob Andersen

Resumé

Artiklen beskriver rollespillets didaktiske potentialer, når de kombineres med digitale værktøjer, herunder AI. Kombinationen gør det muligt at fastholde eleverne i intense og avancerede faglige interaktioner over lang tid.  Det giver eleverne en mulighed for at opleve, hvordan dynamiske sociale systemer fungerer, især hvis eleverne forberedes forinden og bagefter har mulighed for at reflektere over deres erfaringer i spillet.  Det digitale rollespil åbner også for elevernes identifikation med parterne i spillets indbyggede interessekonflikter, hvilket tilskynder dem til at tage stilling. Artiklen nuancerer generelle, didaktiske pointer fra nyere litteratur om gamification, men trækker også på en mangeårig erfaring med udviklingen af globaliseringsspillet ToughRoad og ”Europe at Work” om EU's lovgivningsproces, der i de seneste to år er blevet udbredt i STX. Det ambitiøse pædagogiske formål er at gøre EU ”accessible and relatable” for eleverne bredt. Artiklen beskriver overvejelserne bag dette  – transformative -  pædagogiske mål, sammen med antagelserne om, hvordan det kan nås når elevernes forudsætninger og lærernes virkelighed og professionelle identitet tages med i ligningen.   

Downloads

Publiceret

25.09.2024

Citation/Eksport

Andersen, J. (2024). Jacob Andersen Digitaliserede rollespil kan understøtte transformativ læring . POLIS – Tidsskrift for Samfundsfagsdidaktik, 5(8). Hentet fra https://tidsskrift.dk/POLIS/article/view/148111