Jonas Lieberkind Samfundsfaglige færdigheder, kritisk tænkning og deltagelse i det demokratiske samfund – eleven som et pædagogisk og politisk subjekt
Resumé
Formålet med denne artikel er på baggrund af International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) at give en karakteristik af elevernes samfundsfaglige forudsætninger, deres politiske engagement og mulighedsbetingelserne for deres videre politiske og demokratiske dannelse. ICCS er et internationalt komparativt studie af elever på 8. klassetrin, som giver en unik indsigt i unge som elever og borgere og desuden i forskellige landes skolesystemer med hensyn til civic and citizenship education. ICCS dækker således skolens samlede virke med hensyn til at forberede eleverne til et liv i et demokratisk samfund. Der er dog et fag i skolen, som studiet i særlig grad relaterer sig til, nemlig samfundsfag.
Denne artikel vil lægge vægt på eleverne som både lærende pædagogiske subjekter og som unge politiske subjekter. Det pædagogiske subjekt skal her forstås, som en elev, der via undervisning og skolen tilegner sig samfundsfaglige færdigheder, kritisk tænkning og forudsætninger for at deltagelse i samfundet, som det hedder i formålsbeskrivelsen for samfundsfag. Eleven som subjekt for læring, undervisning og skole. Det politiske subjekt er derimod en ung borger, der allerede har viden, er kritisk og engagerer sig i samfundet, og som fortsat vil erfare og udvikle disse ved at gøre sin viden, kritik og politiske udtryk gældende. Det er i spændet mellem eleven som et pædagogisk subjekt og den unge borger som et politisk subjekt, at artiklen vil karakterisere elevernes forudsætninger og mulighedsbetingelser.
ICCS afslører en tankevækkende udvikling blandt eleverne, som efterlader skolen og særligt samfundsfag med en række påtrængende og ofte oversete problemstillinger, som bør, vil jeg her argumentere for, adresseres fagligt og kvalificeres didaktisk. Artiklen vil beskrive, hvordan de danske elever udvikler en særlig reserveret politisk og demokratisk attitude, en attitude som skærpes og intensiveres i disse år.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2023 CC-by licens. Fra 2023 Copyright Forfatterne.