Marie Bonde Olesen Når samfundsfagslæreren bruger læremidler

Forfattere

  • Marie Bonde Olesen

Resumé

I denne artikel undersøger jeg, hvilke læremidler, der bliver brugt i samfundsfag i grundskolen og hvordan disse læremidler bliver brugt. Artiklen sætter resultaterne i relation til den generelle og aktuelle debat om brugen af især digitale læremidler i undervisningen i folkeskolen. Seks samfundsfagslærere i grundskolen giver gennem semistrukturerede interviews i et pilotprojekt et indblik i deres vurdering og brug af læremidler i samfundsfag. Ligeledes giver videoobservation i to dobbeltlektioner og et efterfølgende interview med læreren et indblik i den aktualiserede læremiddelbrug i undervisningen, og lærerens overvejelser derom.  Hvordan ser forholdet mellem analoge og digitale læremidler ud for de adspurgte, og hvilke dilemmaer kan man stå i som lærer, når man vælger og bruger læremidler i undervisningen? Lærernes svar på disse spørgsmål åbner op for fag- og almen didaktiske spørgsmål, der overordnet handler om lærerens professionelle dømmekraft i relation til, hvad de har af tilgængelige undervisningsmaterialer samt, hvad samfundsfagets læreplaner i grundskolen har af indflydelse.

Downloads

Publiceret

25.09.2024

Citation/Eksport

Bonde Olesen, M. (2024). Marie Bonde Olesen Når samfundsfagslæreren bruger læremidler. POLIS – Tidsskrift for Samfundsfagsdidaktik, 5(8). Hentet fra https://tidsskrift.dk/POLIS/article/view/148106