Anders Hassing Forlag, fag og læremidler
Resumé
Artiklen giver et indblik i det didaktiserede læremiddels indflydelse på fag og undervisning og et undervisningsforlags overvejelser, når forslag til nye læremidler antages og udvikles.
Didaktiserede læremidler spiller en nøglerolle i oversættelsen af videnskabsfag til skolefag ved at konkretisere og formidle politisk bestemte indholdskrav, og ved at fokusere på eleverne som målgruppe og fagets eksamensformer. Samfundsfags balance mellem aktualitet og fast kernestof kommer til udtryk i valget af temaer, som både rummer muligheder og risici for en læremiddelproducent.
Udviklingen af didaktiserede læremidler foregår i et tæt samspil mellem forfattere og forlag, hvor didaktiske overvejelser står i fokus. Om en udgivelse antages eller ej hviler dog også på nogle forretningsmæssige betragtninger, der i sidste ende handler om, hvorvidt læremidlet vurderes at ville opnå udbredelse og gennemslagskraft eller ej. Her spiller lærernes læremiddelvalg en afgørende rolle, og den side af lærernes didaktiske dømmekraft er en afgørende professionskompetence, der har stor betydning for både elever, lærere og forlag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2023 CC-by licens. Fra 2023 Copyright Forfatterne.