Hansen, Jakobsen og Jørgensen Kritisk tænkning i samfundsfag - fagdidaktiske problemstillinger i en skandinavisk kontekst
Resumé
Abstract
Artiklen bidrager til debatten om kritisk tænkning i samfundsfag og i samfundsfagsundervisningen. Indledningsvis argumenteres for, at det er hensigtsmæssigt at skelne mellem en ”blød” og en ”hård” tilgang til kritisk tænkning i samfundsfag, ikke forstået som en dikotomi, men som et kontinuum af forskellige opfattelser . Den ”bløde” tilgang lægger bl.a. vægt på, at eleverne/de studerende udvikler evnen til at forholde sig kritisk til information og argumentation,mens den ”hårde” tilgange bl.a. lægger vægt på, at undervisningen i samfundsfag også skal indeholde et forandringsperspektiv og forholde sig problematiserende til en given samfundsindretning
I den første del af artiklen analyseres debatten om kritisk tænkning i samfundsfag i henholdsvis Norge og Sverige. Det påvises, at den kritiske tænkning har spillet en rolle for debatten i begge lande og at begrebet også indgår i de forskellige læreplaner. Det konkluderes, at der er visse elementer i den norske læreplaner, der er påvirket af den ”hårde” tilgang, hvor den den svenske tilgang derimod bærer mere præg af den ”bløde” tilgang.
Den anden del af artiklen tager udgangspunkt i interviews med fem norske og svenske fagdidaktikere. Interviewene bliver brugt som udgangspunkt for en indkredsning af nogle centrale fagdidaktiske problemstillinger. Det drejer sig om forholdet mellem samfundsfagsundervisningen og demokratiet, uddannelsen af den kritiske og aktive borger samt kravene til en undervisning, der kan styrke den kritiske tænkning.
Konklusionen peger på, at hvis undervisningen i samfundsfag skal leve op til de formulerede målsætninger om at bidrage til at uddanne aktive borgere, der kan og vil bidrage til demokratiet, er det nødvendigt at inddrage elementer fra både den ”bløde” og den ”hårde” tilgang til kritisk tænkning
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2023 CC-by licens. Fra 2023 Copyright Forfatterne.