Rasmus Rask Giv et godt øre! – om demokratisk dannelse i gruppearbejde

Forfattere

  • Rasmus Rask

Resumé

Abstract

Væsentligt for samfundsfag er ikke kun elevernes viden om demokrati, men også deres demokratiske praksis. Artiklen undersøger, hvordan demokratisk dannelse kan tænkes ind i gruppearbejde som arbejdsform i den daglige undervisning. Med udgangspunkt i oplevede problemer med gruppearbejdsformen, hvor elever ofte ikke taler sammen og ikke erfarer hinandens forskellige perspektiver, opstilles en aktion, hvor eleverne er eksperter på forskellige områder. Formålet er at organisere gruppearbejde, som 1) giver eleverne mere lige adgang til at få ordet og 2) at fordre at eleverne rent faktisk lytter til hinanden. Undersøgelsens metode placerer sig inden for traditionen for aktionslæring, hvor en aktion opstilles, udføres og reflekteres over med inddragelse af empiri i form af elevudsagn. Artiklen konkluderer, at åbne opgaver og asymmetri i viden er befordrende for at få eleverne til at lytte til hinanden, men også at man kan overveje lærerrollen, brugen af medier og at indtænke lytning som en del af de faglige opgaver, man stiller.

Downloads

Publiceret

03.04.2024

Citation/Eksport

Rask , R. (2024). Rasmus Rask Giv et godt øre! – om demokratisk dannelse i gruppearbejde. POLIS – Tidsskrift for Samfundsfagsdidaktik, 5(7). Hentet fra https://tidsskrift.dk/POLIS/article/view/143051