Implementering af forelæsninger som hjælp til laboratorieøvelse på første års kemikursus

Forfattere

  • Christian Bukh

Nøgleord:

implementation, laboratorieøvelse, kemikursus, KNUD projekt, labforelæsninger, forståelse

Resumé

Denne rapport er afslutningen på KNUD projektet, der er en del af Universitetspædagogikum ved Københavns Universitet 2013-14. Brugen af laboratorieøvelser som en del af kemiundervisningen på universitetet har været en integreret del af undervisningen siden begyndelsen af 1800-tallet (Elliott et al. 2008). Rapport beskriver mine tanker og erfaringer under og efter
opbygningen og implementeringen af ”labforelæsninger” som en støtte forud for laboratorieøvelser på et første års kemikursus. Dette er gjort for at fremme de studerendes udbytte af tiden de bruger i laboratoriet. Laboratorieøvelser som en del af et kursus er tungt både undervisningsmæssigt men også økonomisk. Derfor er det nødvendigt at se på om skrukturen af laboratorieøvelserne kan optimeres således det faglige udbyttet (kemisk forståelse) blandt de studerende kan øges - og som en sekundær ting om flere kan bestå eksamen via den øgede forståelse for faget.

Downloads

Publiceret

19-06-2023

Citation/Eksport

Bukh, C. (2023). Implementering af forelæsninger som hjælp til laboratorieøvelse på første års kemikursus. Improving University Science Teaching and Learning, 7(1-2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/IUSTL/article/view/137989