Anvendelse af Teaching and Learning Activities (TLA) i anatomiundervisning på medicinstudiet
Nøgleord:
medicinstuderende, makroskopisk, anatomi, organkursus, TLAResumé
Jeg underviser 5. semester medicinstuderende i makroskopisk og mikroskopisk anatomi (indre organer). Der er ca. 11 hold af 24 studenter, hvoraf jeg underviser et hold og resten af holdene er fordelt mellem 7 studenterundervisere. På 5. semester har de medicinstuderende to organkurser (hvor der undervises i anatomi, fysiologi og biokemi). Det ene “organkursus i nyre
og urinveje” har 4 SAU lektioner i anatomi, mens det andet “organkursus i blod, endokrinologi og reproduktion” har 17 SAU lektioner i anatomi. SAU står for “Studenter Aktiverende Undervisning”, som afløste “Eksaminatorier” for et par år tilbage. I praksis betyder det holdundervisning. Begge organkurser afsluttes med en fælles eksamen der er delt op i spørgsmål i
anatomi, fysiologi og biokemi. Fagene rettes også af fagspecifikke eksaminator. Jeg laver eksamensspørgsmålene i anatomi og retter ca. 1/3 af alle opgaverne. Jeg er delkursusleder, dvs. jeg er ansvarlig for anatomidelen af begge kurser.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med årgang 19 (2023) er artikler udgivet i IUSTL udgivet med Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc) licens. Redaktionen kan godkende andre Creative Commons Licencer for enkelte artikler, hvis forfatteren har anmodet om det.
Artikler i årgangene 1-18 er ikke udgivet under Creative Commons licens. I disse udgivelser tilfalder alle rettigheder forfatteren. Det betyder, at læsere kan downloade, læse og linke til artiklerne, men de kan ikke genudgive artiklerne. Forfatterne kan uploade deres artikler i et institutionsrepositiry som led i en grøn open access politik.