Anvendelse af Teaching and Learning Activities (TLA) i anatomiundervisning på medicinstudiet

Forfattere

  • Hannelouise Kissow

Nøgleord:

medicinstuderende, makroskopisk, anatomi, organkursus, TLA

Resumé

Jeg underviser 5. semester medicinstuderende i makroskopisk og mikroskopisk anatomi (indre organer). Der er ca. 11 hold af 24 studenter, hvoraf jeg underviser et hold og resten af holdene er fordelt mellem 7 studenterundervisere. På 5. semester har de medicinstuderende to organkurser (hvor der undervises i anatomi, fysiologi og biokemi). Det ene “organkursus i nyre
og urinveje” har 4 SAU lektioner i anatomi, mens det andet “organkursus i blod, endokrinologi og reproduktion” har 17 SAU lektioner i anatomi. SAU står for “Studenter Aktiverende Undervisning”, som afløste “Eksaminatorier” for et par år tilbage. I praksis betyder det holdundervisning. Begge organkurser afsluttes med en fælles eksamen der er delt op i spørgsmål i
anatomi, fysiologi og biokemi. Fagene rettes også af fagspecifikke eksaminator. Jeg laver eksamensspørgsmålene i anatomi og retter ca. 1/3 af alle opgaverne. Jeg er delkursusleder, dvs. jeg er ansvarlig for anatomidelen af begge kurser.

Downloads

Publiceret

19-06-2023

Citation/Eksport

Kissow, H. (2023). Anvendelse af Teaching and Learning Activities (TLA) i anatomiundervisning på medicinstudiet. Improving University Science Teaching and Learning, 8(1-2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/IUSTL/article/view/137882