Det Ansvarsfulde Vejledningsforløb - Inklusion og opgavevejledning af bachelor- og kandidatstuderende som tager aktiv del i et forskningsprojekt
Nøgleord:
ansvarsfuld, vejledningsforløb, inklusion, opgavevejledning, CA, spørgeskemaundersøgelse, interviewResumé
Vejledning af bachelor- og kandidatstuderende frem mod deres afsluttende opgave og mundtlige forsvar heraf skal ses som en undervisningssituation. Dvs. vejlederen skal planlægge et UV-forløb, der ender med studentens leverancer. I henhold til John Biggs’ constructive alignment (CA)-teori, hvor der er høj grad af overførbarhed mellem undervisningsaktiviteterne/de
stille opgaver og det endelige produkt/eksaminationen, er det afgørende, at vejledningen af studerende, som følger et forskningsprojekt samtidig med deres opgaveudarbejdelse, følger en nøje planlagt progression og fører den studerende i lige linje frem til mål. I denne opgave præsenterer jeg en evaluering af et teoretisk baseret CA vejledningsforløb, som jeg applicerede på tre bachelorstuderende i foråret 2015. Evalueringen foregik retrospektivt i semi-strukturerede interviews. For at opnå fuldt fokus på opgaveudarbejdelsen skal de bedste rammer for et sådant tidsbegrænset og oftest travlt forløb være til stede og dér er inklusionen af den studerende i forskningsinstitutionen afgørende. Opgaven indledes derfor med konstruktion af et forløb for inklusionen af studerende på en forskningsinstitution. Inklusionsforløbet er udarbejdet med baggrund i teorien om inklusion og efterfølgende justeret ind til målgruppen via en spørgeskemaundersøgelse blandt bachelorstuderende på medicin samt et recall interview af en kandidatstuderende. Inklusionsforløbet er herefter anvendt på de tre bachelorstuderende, som efterfølgende evaluerede inklusionen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med årgang 19 (2023) er artikler udgivet i IUSTL udgivet med Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc) licens. Redaktionen kan godkende andre Creative Commons Licencer for enkelte artikler, hvis forfatteren har anmodet om det.
Artikler i årgangene 1-18 er ikke udgivet under Creative Commons licens. I disse udgivelser tilfalder alle rettigheder forfatteren. Det betyder, at læsere kan downloade, læse og linke til artiklerne, men de kan ikke genudgive artiklerne. Forfatterne kan uploade deres artikler i et institutionsrepositiry som led i en grøn open access politik.