Det Ansvarsfulde Vejledningsforløb - Inklusion og opgavevejledning af bachelor- og kandidatstuderende som tager aktiv del i et forskningsprojekt

Forfattere

  • Lars Holm

Nøgleord:

ansvarsfuld, vejledningsforløb, inklusion, opgavevejledning, CA, spørgeskemaundersøgelse, interview

Resumé

Vejledning af bachelor- og kandidatstuderende frem mod deres afsluttende opgave og mundtlige forsvar heraf skal ses som en undervisningssituation. Dvs. vejlederen skal planlægge et UV-forløb, der ender med studentens leverancer. I henhold til John Biggs’ constructive alignment (CA)-teori, hvor der er høj grad af overførbarhed mellem undervisningsaktiviteterne/de
stille opgaver og det endelige produkt/eksaminationen, er det afgørende, at vejledningen af studerende, som følger et forskningsprojekt samtidig med deres opgaveudarbejdelse, følger en nøje planlagt progression og fører den studerende i lige linje frem til mål. I denne opgave præsenterer jeg en evaluering af et teoretisk baseret CA vejledningsforløb, som jeg applicerede på tre bachelorstuderende i foråret 2015. Evalueringen foregik retrospektivt i semi-strukturerede interviews. For at opnå fuldt fokus på opgaveudarbejdelsen skal de bedste rammer for et sådant tidsbegrænset og oftest travlt forløb være til stede og dér er inklusionen af den studerende i forskningsinstitutionen afgørende. Opgaven indledes derfor med konstruktion af et forløb for inklusionen af studerende på en forskningsinstitution. Inklusionsforløbet er udarbejdet med baggrund i teorien om inklusion og efterfølgende justeret ind til målgruppen via en spørgeskemaundersøgelse blandt bachelorstuderende på medicin samt et recall interview af en kandidatstuderende. Inklusionsforløbet er herefter anvendt på de tre bachelorstuderende, som efterfølgende evaluerede inklusionen.

Downloads

Publiceret

19-06-2023

Citation/Eksport

Holm, L. (2023). Det Ansvarsfulde Vejledningsforløb - Inklusion og opgavevejledning af bachelor- og kandidatstuderende som tager aktiv del i et forskningsprojekt. Improving University Science Teaching and Learning, 8(1-2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/IUSTL/article/view/137874