<i>Chunking</i> und Variabilität in der lernersprachlichen Produktion. Theoretische Überlegungen und Ergebnisse einer Fallstudie zum Zweitsprachenerwerb einer spanischen Deutschlernerin
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfs.v3i1.85Resumé
I min artikel redegør jeg først for de forklaringsmodeller for fremmedsprogstilegnelse, der er baseret på chunking som central mekanisme. Videre anfører jeg, at andre ansatser understreger det konkrete outputs betydning for mellemsprogets udvikling. Jeg fremlægger resultater af mit netop afsluttede studie, hvori jeg bl.a. analyserer den syntaktiske variabilitet i et mellemsprog, som produceres af en lørner, der lærer tysk som andetsprog. Jeg argumenterer for, at chunking og regelbrug er tæt forbundet. Endelig viser jeg, at den konkrete performance kan betragtes som pacemaker for mellemsprogets konstruktioner.Downloads
Publiceret
2005-05-01
Citation/Eksport
Rohmann, H. (2005). <i>Chunking</i> und Variabilität in der lernersprachlichen Produktion. Theoretische Überlegungen und Ergebnisse einer Fallstudie zum Zweitsprachenerwerb einer spanischen Deutschlernerin. Tidsskrift for Sprogforskning, 3(1), 105–126. https://doi.org/10.7146/tfs.v3i1.85
Nummer
Sektion
Articles - Miscellania