Den posthumane elev og danskfaget
Nøgleord:
Posthuman elev, elevkrop, intra-aktion, økocentrisk forbundethed, affektResumé
This article challenges the presumption of ‘humane pupils’ in L1-Danish by re-thinking pupils as posthuman bodies entangled to everything around them in ecocentrism. We develop on the theoretical framework of Karin Murris and her concept of ‘the posthuman child’ by using the agential realism of Karen Barad on three empirical impacts with picture books, process drama and three eight-year-old pupils in L1-Danish primary school. The posthuman pupil becomes with ecocentric entanglements in the L1-subject through encounters with bodies, affects, texts and rhythms.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ingen bearbejdelser (by-nd).
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i Tidsskrift for danskdidaktisk forskning først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Tidsskrift for danskdidaktisk forskning findes udelukkende i en digital udgave. Denne digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).