Indsendelser
Tjekliste til forberedelse af indsendelse
Som en del af indsendelsesprocessen skal forfattere afkrydse, at deres indsendelse overholder alle følgende elementer, og manuskripter kan returneres til forfattere, der ikke overholder disse retningslinjer.- Indsendelsen er ikke tidligere blevet publiceret, og det er heller ikke sendt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret (eller der er angivet en forklaring under kommentarfeltet 'Kommentarer til redaktøren').
- Indsendelsesfilen er i et OpenOffice, Microsoft Word- eller RTF-dokumentfilformat.
- Der er angivet URL-adresser til referencerne, hvor de er tilgængelige.
- Teksten er skrevet med enkelt linjeafstand, benytter en 12-punktsskrifttype og anvender kursiv i stedet for understregning (med undtagelse af URL-adresser), og alle illustrationer, figurer og tabeller er placeret i teksten på passende steder i stedet for til sidst.
- Teksten opfylder de stilistiske og bibliografiske krav, der er beskrevet under Retningslinjer for forfattere , som findes under Om tidsskriftet.
Artikler
Manuskriptet
Manuskriptet skal sendes som vedhæftet fil til adressen blok@via.dk eller hero@edu.au.dk. Manuskripter skal sendes i word-format.
Længde
Manuskriptet må ikke overstige 40.000 tegn inklusive mellemrum medregnet referencer og noter med mindre andet er aftalt med redaktionen. Da danskdidaktisk forskning i visse tilfælde kan have sprogligt udfoldet tekstanalyse som væsentligt metodisk greb, er redaktionen åben for artikler af op til dobbelt længde, hvis dette kan begrundes i hensyn til forskningsdesignet.
Forfatterpræsentation
Navn, uddannelsesgrad, stilling/titel og ansættelsessted angives efter overskriften.
Resumé (abstract)
Artiklens emne, indhold og konklusion præsenteres i et kort sammenfattende resumé på max 200 ord, der anbringes under titel og forfatterpræsentation; resuméet skal være på både dansk og engelsk. Endvidere noteres 3-5 nøgleord.
Afsnit
Nyt afsnit og kapitelstart angives med linjeoverspring, ikke ved indryk. Anvend afsnitsoverskrifter (mellemrubrikker). Efter mellemrubrikker, citater, figurer, tabeller etc. anbringes ligeledes linjeoverspring og uden indrykning. Tekstens niveauer skal fremgå tydeligt og konsekvent.
Formatering
Brug skrifttypen Times New Roman, skriftstørrelse 12 og linjeafstand 1,15. Formateringer af teksten bør begrænses til et minimum. Brug ikke orddelinger, skiftende skriftstørrelser og skrifttyper, centreret tekst, versaler, sidehoved og sidefod etc. Anvend kun kursiv (ikke fed eller understregning) ved tekst, der ønskes fremhævet. Minimer brugen af anførselstegn, bindestreger og kursiv. Brug aldrig flere mellemrum efter hinanden.
Referencer
Referenceangivelser sættes efter hovedteksten. Referenceangivelser er udelukkende til de værker, der er omtalt i artiklen. Referencelisten skal følge APA-style. DOI-adresser skal tilføjes til referencerne, hvis de er tilgængelige.
Noter
Eventuelle noter angives med almindelige tal i teksten (ikke romertal) og sættes som slutnoter (ikke fodnoter), det vil sige sidst i teksten efter referencer. Begræns noter til det absolut nødvendige og indarbejd i stedet i hovedteksten. Notetal skal stå umiddelbart efter sætningstegn såsom punktum, komma etc. Hvis noten hører til et enkelt ord, sættes notetegnet lige efter ordet og efter et evt. efterfølgende komma, punktum, kolon, semikolon osv.
Citater
Citater skal anføres med tydelig kildehenvisning. Brug dobbeltcitationstegn ved citater og enkeltcitationstegn ved citater inde i et citat. Citater på mindre end to linjer skrives som løbende tekst. Længere citater (ca. 40 ord eller derover) rykkes ind, og der indsættes ekstra linje før og efter citatet. Udeladelse i citater markeres med kantede parenteser: [...].
Tabeller, figurer, skemaer, modeller og andre illustrationer
Tabeller, figurer og andre illustrationer skal nummereres. Angiv tydelig placering i manuskriptet. Figurer eller tegninger skal indsættes i teksten, der hvor de skal placeres og skal desuden vedhæftes som separate JPG-filer.
Fagdebatik
Begrebet fagdebatik stammer fra en antologi af samme navn redigeret af norske Svein Sjøberg (2001). Ordet forener fag, debat og didaktik og er antitesen til fagidioti, som «forveksler sit fag med selve verden» (ibid.) og netop ikke forholder sig åbent og diskuterende til fag. Fagdebatik er dialogisk danskdidaktik i præsens participium: til stadighed begrundende, reflekterende, udfordrende og debatterende faget i skolen og i verden.
Sektionen har form som en stafet. Efter hvert indlæg giver skribenten stafetten videre til en ny forsker inden for det danskdidaktiske felt med et igangsættende spørgsmål eller udpegning af et tema, som ønskes debatteret.
Inden indlægget skrives den udfordring/det spørgsmål, man som skribent har fået, og navnet på den, man har fået stafetten fra.
Indlægget må være på 5-6.000 tegn, alt inklusive.
Boganmeldelser
Inden selve anmeldelsen:
- Øverst: Bogforfatter, bogtitel, forlag, årstal, sidetal (i fed).
- Dernæst: Anmelder, titel, institut/afdeling, arbejdssted (i kursiv)
Tatjana Kielland Samoilow og Per Esben Myren-Svelstad: Kritisk teori i litteraturundervisningen, Fagbokforlaget, 2020, 164 sider
Anmeldt af Allan Simonsen, lektor, Læreruddannelsen i Aarhus, VIA University College
Selve anmeldelsen:
- Lødig præsentation og kort gennemgang af bogen og dens overordnede projekt og ambition
- Videnskabelig læsning af bogens originalitet, kvalitet og relevans for danskdidaktik
- Egne refleksioner i anledning af bogen (fx egen forskning på feltet)
Anmeldelsen må ikke overstige 15.000 tegn, alt inklusive. Brug underrubrikker i teksten.
Ph.d.-præsentationer
Formelle træk som forventes af præsentationen:
- Afhandlingens problemstilling.
- Afhandlingens teoretiske, metodologiske og analytiske perspektiver.
- Afhandlingens analysemateriale.
- Afhandlingens fund og resultater.
- Hvis du skulle begynde forfra nu – hvad ville du så ændre?
Præsentationens begyndelse og afslutning:
Det er vigtigt, at afhandlingens problemstillinger og resultater præsenteres tydeligt.
- Hvad handler afhandlingen om? Hvad er afhandlingens røde tråd?
- Hvad er det interessante? Hvorfor er det interessant?
- Hvilke resultater har arbejdet medført? Hvilke nye forståelser tilføres til det undersøgte fagfelt? Hvordan bringer det forskningen videre?
Præsentationens udformning:
Præsentationen skal være ca. 5 sider (12.500 tegn).
Præsentationen skal i tillæg forsynes med:
- Titel og undertitel på afhandlingen.
- Dato og sted for ph.d.-forsvar.
- Underoverskrifter som tydeliggør argumentationens fremadskriden.
- Stærkt begrænset litteraturliste (læsere kan orientere sig i afhandlingen efterfølgende).
Oplysninger om copyright
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i Tidsskrift for danskdidaktisk forskning først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Erklæring om beskyttelse af personlige oplysninger
De navne og adresser, der angives på dette tidsskrifts websted, vil udelukkende blive anvendt til tidsskriftets angivne formål og vil ikke blive gjort tilgængelige til andre formål eller for andre parter.
Brugeroplysninger bevares så længe brugeren er aktiv. Hvis brugeren ikke har været aktiv i et år, kontaktes brugeren via mail. Hvis brugeren ikke reagerer på denne mail, vil brugerkontoen og vedkommendes oplysninger blive slettet efter 1 måned. Hvis brugeren har deltaget i redaktionelle opgaver (fx som redaktør, gæsteredaktør eller bedømmer) eller har indsendt en artikel til et tidsskrift, vil brugeroplysningerne og brugerkontoen dog blive bevaret i 3 år efter sidste afsluttede redaktionelle opgave eller indsendelse.