Krigen 1864 på Kinakysten

Forfattere

  • Mikkel Leth Jespersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/soenderjydskeaarboeger.v126i1.113039

Resumé

I 1864 havde hertugdømmernes søfart på Kinakysten nået et anseeligt niveau og dominerede fuldstændig de danske erhvervsinteresser i Fjernøsten. De slesvigske handelsskibe var primært hjemmehørende i Aabenraa, Sønderborg og Flensborg, mens de holstenske skibe næsten alle havde hjemme i Altona. Da krigen brød ud i 1864, viste det sig snart, at hertugdømmernes Kinafarere befandt sig i en usikker position. Preussen, der før krigsudbruddet havde sendt krigskorvetten Gazelle til Fjernøsten på en diplomatisk mission, kunne nu benytte denne mod den danske handel på Kinakysten. Der var ingen danske orlogsskibe i området, som kunne beskytte den danske søfart. Handelsskibene, der endnu alle blev fremført af sejl, havde ikke andet forsvar end et par kanoner, som egentlig kun var beregnet til salut og afskrækkelse af kinesiske pirater. De kunne derfor intet stille op mod et moderne dampdrevet krigsskib. Selvom Gazelle kun opbragte fire fartøjer i alt, og selve opbringelserne var forholdsvis udramatiske, spredte dens aktiviteter utryghed om bord på de andre danske skibe i området. Samtidig blev det diplomatiske forløb omkring dem langt og indviklet. Tabet af Slesvig og Holsten senere samme år betød et alvorligt knæk for tidens danske søfart på Kinakysten.

Referencer

Bille, Steen (Viceadmiral): Min Reise til China i 1864. København 1865.

Dybbøl-Posten den 29. april 1896.

Holm-Petersen, F.: Under sejl i fjernøstlige farvande. Norderstedt 1975.

Hsü, C.Y. Immanuel: China’s entrance into the family of nations. The diplomatic phase. Cambridge (Massachusetts) 1960.

Jespersen, Mikkel Leth: »Om den duelige kaptajn og skibets interesse. Et kærlighedsdrama fra Aabenraa-søfartens storhedstid«, Sønderjyske Årbøger 2013, s. 89-115.

Knudsen, Niels: Sønderborg Skipperlaug 1571-1971. Sønderborg 1971.

Liu, H. Lydia: The Clash of Empires. The Invention of China in Modern World Making. Cambridge 2004.

Mensing, Adolf: An Bord der GAZELLE nach Yokohama. Ein preußischer Marineoffizier erinnert sich. Horst Auerbach (red.), Rostock 2000.

Nielsen, Erik Møller: Fra Klamp til Konstruktion. Fra håndværk til ingeniørkunst i Aabenraa’s sejlskibsbyggeri ca. 1800-1880. Aabenraa 2000.

Radowitz, Joseph Maria von: Aufzeichnungen und Erinnerungen aus dem Leben des Botschafters Joseph Maria von Radowitz, Hajo Holborn (udg.), bd. 1: 1839-1877, bd. 2: 1878-1890, Stuttgart 1925.

Schiffahrt und Häfen im Bereich der Industrie-und Handelskammer zu Flensburg, Hans-Friedrich Schütt (red.). Flensborg 1971.

Skougaard, Mette og Thomas Lyngby: »Kinesisk besøg. Et kejserligt palads udstillet på Frederiksborg«, Carlsbergfondets Årsskrift 2013, s. 148-155.

Stoecker, Helmuth: Deutschland und China im 19. Jahrhundert. Das Eindringen des deutschen Kapitalismus. Berlin 1958.

Sønderborg bys historie, bd. 1 og 2. Holger Hjelholdt (red.), Sønderborg 1960 og 1966.

Sønderjyllands Historie. Efter 1815, bd. 2. Hans Schultz Hansen m.fl. (red.), Aabenraa 2009.

Tsiang, T.F.: »1. Origins of the Tsungli Yamen« og »2. Bismarck and the Introduction of International Law into China«, The Chinese Social and Political Science Association, hæfte 15, 1931, s. 92-101.

Verzeichniss der Schleswig-Holsteinischen Rhederei ult. 1864. Nach officiellen Quellen zusammengestelltes Verzeichniss aller in Schleswig-Holstein zu Hause gehörenden Schiffe von 10 Lasten und darüber, in alphabetischer Reihenfolge und districtsweise geordnet. Kiel 1865.

Downloads

Publiceret

2015-01-01

Citation/Eksport

Jespersen, M. L. (2015). Krigen 1864 på Kinakysten. Sønderjydske Årbøger, 126(1), 29–56. https://doi.org/10.7146/soenderjydskeaarboeger.v126i1.113039

Nummer

Sektion

Artikler