Krigen 1864 i dansk og tysk billedkunst

Forfattere

  • Inge Adriansen

DOI:

https://doi.org/10.7146/soenderjydskeaarboeger.v127i1.113020

Resumé

Ved de første kunstakademier, der blev oprettet i 1600-tallet, blev historiemaleriet anset for den fornemste genre indenfor malerkunsten. Denne vurdering skyldtes de særlige krav, som en god historiemaler skulle opfylde. Ud fra historiske værker skulle han fortolke en fortidig begivenhed og omforme det til fængende billedsprog. I slutningen af 1700-tallet blev det tilladt også at skildre samtidige historiske begivenheder, og historiemaleriet kom nu i høj grad til at tjene til forherligelse af fyrstehuse og store mænds bedrifter. I slutningen af 1800-tallet svandt interessen for historiemaleriet, der dog nåede en opblomstring både i Danmark på grund af De slesvigske Krige og i Tyskland som følge af kejserrigets grundlæggelse.

Referencer

Adriansen, Inge: »Krigen 1864 i dansk billedkunst«, Jens Ahlers (Hg.): Mennesker i Krigen 1864 – Menschen im Krieg. Schleswig-Holsteinische Landesbibliothek & Museum Sønderjylland – Sønderborg Slot. Kiel 2014, s. 311-360.

Adriansen, Inge: »Thomas Kluge: Dybbøl 1864«, Dansk Noter. Temahefte om krig. Dansklærerforeningen for Gymnasiet og HF, 2015:1, s. 24-26.

Becker, Frank: Bilder von Krieg und Nation. Die Einigungskriege in der bürgerlichen Öffentlichkeit Deutschlands 1864-1913. München 2001.

Bigum, Martin: Min personlige kunsthistorie, 2014.

Bligaard, Mette: Fædrelandshistoriske billeder. Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, 1978.

Eller, Povl: »Brygger J.C. Jacobsens plan over historiske fremstillinger til Frederiksborgmuseet«, Danske Magazin, 8 rk., 5 bd., 4 hf., 1989, s. 309-336.

Heiberg, Steffen: »Nationalt portrætgalleri eller nationalhistorisk museum«, Mette Bligaard (red.). J.C. Jacobsen og Frederiksborg. Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, 1997, s. 56-71.

Heiberg, Steffen: Danske portrætter. København 2003.

Lauring, Palle: Billeder af Danmarks historie. Maleren, danmarkshistorien og maleriet. København 1972.

Lopdrup, Hanne: »J.C. Jacobsen og historiemaleriet«, Mette Bligaard (red.): J.C. Jacobsen og Frederiksborg. Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, 1997, s. 34-55.

Lopdrup, Hanne: »Et kort ophold – et historiemaleri af Thomas Kluge«, Carlsbergfondets Årsberetning 1999, s. 96-105.

Lyngby, Thomas (red.): 1864. Krigen der forandrede Danmark. Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot 2003.

Manitz, Bärbel: »Die 6. Kugel: Deutsche Künstner im Krig von 1864«, Jens Ahlers (Hg.): Mennesker i Krigen 1864 – Menschen im Krieg. Schleswig-Holsteinische Landesbibliothek & Museum Sønderjylland – Sønderborg Slot. Kiel 2014, s. 241-310.

Manitz, Bärbel und Hans Günther Andresen: »Gemälde vom deutsch-dänischen Krieg 1864«, Jens Ahlers (Hg.): Mennesker i Krigen 1864 – Menschen im Krieg. Schleswig-Holsteinische Landesbibliothek & Museum Sønderjylland – Sønderborg Slot. Kiel 2014, s. 169-184.

Mentz, Søren: »Kunsten at fremstille en død helt«. Fortid og Nutid 2003, s. 243-262.

Schepelern, H.D.: 1864 i danske billeder. Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot. 1964.

Søndergaard, Sidsel Maria, Gerd Rathe og Jens Toft: Carl Bloch 1834-1890. Museet for Religiøs Kunst og Øregaard Museum, 2012.

Downloads

Publiceret

2015-01-01

Citation/Eksport

Adriansen, I. (2015). Krigen 1864 i dansk og tysk billedkunst. Sønderjydske Årbøger, 127(1), 26–56. https://doi.org/10.7146/soenderjydskeaarboeger.v127i1.113020

Nummer

Sektion

Artikler