Sprækker af viden og begyndelseskraft

Handlekompetence i bæredygtighedsundervisning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i4.157999

Keywords:

Handlekompetence, bæredygtighedundervisning, professionsuddannelse, transformativ læring, kritisk pædagogik

Abstract

Uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU) bliver i højere grad inddraget i uddannelsesverdenen og på den uddannelsespolitiske scene, hvor FN’s 17 verdensmål ofte benyttes som et fundament at bygge på. Denne artikel undersøger, hvordan tilrettelæggelsen af valgfaget, Verdensmålsambassadørkorpset, på VIA University College understøtter de studerendes udvikling af handlekompetence, innovations-kompetence og kritisk tænkning gennem undervisning, der er tilrettelagt som inddragende workshops.

Vores forskning peger på, at undervisningen i valgfaget, Verdensmålsambassadør-korpset skaber et rum for refleksion, eksperimenter og møder mellem studerende og omverdenen, der på forskellig vis arbejder med bæredygtighed. Samtidig peger artiklen også på, at der opstår en risiko for, at undervisningen skaber en performativ logik, hvor handling måles snarere end forstås, når undervisningen sigter mod handlekompetence og tager udgangspunkt i verdensmålene.

Artiklen bidrager til forståelsen af, hvordan professionsuddannelser kan integrere bæredygtighed gennem pædagogiske formater, der skaber åbninger for nye begynd-elser og en refleksiv praksis hos de studerende, der tager afsæt i undervisningens indhold.

References

Arendt, H. (2022). Menneskets vilkår (1. udg.). Gyldendal.

Biesta, G. J. J. (2011). God uddannelse i målingens tidsalder: Etik, politik, demokrati. Klim.

Dewey, J. (2008). Erfaring og opdragelse. Hans Reitzel.

Finansministeriet. (2021). Handlingsplan for FN's verdensmål. https://fm.dk/media/zk4ncck0/handlingsplan-for-fns-verdensmaal_web_a.pdf

Garsdal, J. (2025). Refleksioner over bæredygtighed – og livsoplysning. KvaN, 45(131), 51–63.

Herholdt-Lomholdt, S. M. (2018). Skønne øjeblikke i sygepleje – en kilde til innovation? [Ph.d.-afhandling, Aalborg Universitet].

Højholdt, A., & Ravn-Pedersen, T. (2021). Håbets og handlingens pædagogik (1. udg.). Hans Reitzel.

Illeris, K. (2015). Identitetsudvikling og transformativ læring – kap. 4, s. 69–88. I K. Illeris (Red.), Læring i konkurrencestaten: Kapløb eller bæredygtighed (s. 69–88). Samfundslittera-tur. (Originalt værk udgivet 2014)

Jacobsen, B., Tanggaard, L., & Brinkmann, S. (2015). Fænomenologi. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (Red.), Kvalitative metoder: En grundbog (s. 217–239). Hans Reitzel.

Jensen, B. B., & Schnack, K. (1997). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 3(2), 163–178. https://doi.org/10.1080/1350462970030205

Jørgensen, D. (2011). Verdenspoesi: Malerier og tankebilleder. Kvindemuseet Århus.

Kemp, P. (2005). Verdensborgeren som pædagogisk ideal: Pædagogisk filosofi for det 21. århundrede. Hans Reitzel.

Kierkegaard, S. (2012). Frygt og bæven (1. udg.). Systime.

Larsen, N., & Christensen, J. K. (2023). Bæredygtig udvikling og professionsdidaktiske nedslag. VIA University College.

Lave, J., & Wenger, E. (2003). Situeret læring – og andre tekster. Hans Reitzel.

Lysgaard, J. A., & Jørgensen, N. J. (2020). Bæredygtighedens pædagogik: Forskningsper-spektiver og eksempler fra praksis (1. udg.). Frydenlund Academic.

Løgstrup, K. E. (2018). Etiske begreber og problemer (3. udg.). Klim.

Nielsen, B. W., Marcussen, B. H., & Larsen, N. (2023). Den personlige rejse i bæredygtig udvikling. I J. K. Christensen & N. Larsen (Red.), Bæredygtig udvikling og professionsdidaktiske nedslag (s. 88–111). VIA University College.

OECD. (2024). Education at a glance 2024: OECD indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/c00cad36-en

Ordnet.dk. (u.å.). Aktivisme. I ordnet.dk. Tilgået 2. maj 2025 fra https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=aktivisme

Rømer, T. (2023). Bæredygtighed og verdensmål. I T. Rømer, I skolereformens kølvand – kritik, justering og forstærkning (s. 113–122). Fjordager.

Sterling, S. (2001). Sustainable education: Re-visioning learning and change (Schumacher Briefing No. 6). Schumacher Society/Green Books.

UNESCO. (2022). Reimagining our futures together: A new social contract for education. https://doi.org/10.54675/ASRB4722

VIA University College. (u.å.-a). VIA verdensmålsambassadør – valgfag (Aarhus campus C & N). https://qr.me-qr.com/mobile/pdf/17117226

VIA University College. (u.å.-b). Sammen om fremtidens professionelle: Strategi 2021–25. https://via-strategi-ebog.pdf

Woods, P. (1993). Critical events in education. British Journal of Sociology of Education, 14(4), 355–371. https://doi.org/10.1080/0142569930140401

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Dahlstrøm, M. R., & Helbæk Marcussen, B. (2025). Sprækker af viden og begyndelseskraft: Handlekompetence i bæredygtighedsundervisning. Journal for Social Innovation & Transformative Entrepreneurship Education, 1(4), 1–19. https://doi.org/10.7146/site.v1i4.157999