Kunst og coaching som transformative greb i undervisning

Forfattere

  • Majken Svane Hansen Pædagoguddannelsen VIA University College

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157940

Nøgleord:

kunst, coaching, transformationel nærvær, signifikant læring, holistisk didaktik

Resumé

Artiklen handler om betydningen af den signifikante og transformative læring i tidens uddannelseslandskab, som kalder
på en dybere opdagelsesorienteret kultur og responsitivitet i undervisning. Det at arbejde med læring, refleksion og kritisk
tænkning i faglige sammenhænge kan ikke stå alene, idet den personlige dimension er central for en mere holistisk orienteret
didaktik. Kapitlet fremhæver værdien af at etablere rum for et transformationelt nærvær, hvor den enkelte studerende kan
arbejde med afklaring af egne overbevisninger og muligheder for handling som led i at føle et større tilhørsforhold til det at
være studerende. Kapitlet diskuterer og eksemplificerer i den forbindelse, hvorfor kunst som materialitet og coachende
greb i undervisningen i et samspil kan blive kraftfulde kilder til at arbejde med studerendes læring.

Downloads

Publiceret

2025-06-30

Citation/Eksport

Hansen, M. S. (2025). Kunst og coaching som transformative greb i undervisning. Tidsskrift for Social Innovation & Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE), 1(3), 11–26. https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157940