Kunst og coaching som transformative greb i undervisning

Authors

  • Majken Svane Hansen Pædagoguddannelsen VIA University College

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157940

Keywords:

kunst, coaching, transformationel nærvær, signifikant læring, holistisk didaktik

Abstract

Artiklen handler om betydningen af den signifikante og transformative læring i tidens uddannelseslandskab, som kalder
på en dybere opdagelsesorienteret kultur og responsitivitet i undervisning. Det at arbejde med læring, refleksion og kritisk
tænkning i faglige sammenhænge kan ikke stå alene, idet den personlige dimension er central for en mere holistisk orienteret
didaktik. Kapitlet fremhæver værdien af at etablere rum for et transformationelt nærvær, hvor den enkelte studerende kan
arbejde med afklaring af egne overbevisninger og muligheder for handling som led i at føle et større tilhørsforhold til det at
være studerende. Kapitlet diskuterer og eksemplificerer i den forbindelse, hvorfor kunst som materialitet og coachende
greb i undervisningen i et samspil kan blive kraftfulde kilder til at arbejde med studerendes læring.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Hansen, M. S. (2025). Kunst og coaching som transformative greb i undervisning. Journal for Social Innovation & Transformative Entrepreneurship Education, 1(3), 11–26. https://doi.org/10.7146/site.v1i3.157940