Branding og kreativitet – det kreative brandfællesskab og betydningsdannelse som kvasi-forhandling

  • Torkild Thellefsen University of Copenhagen, Dep. of Information Studies
  • Bent Sørensen Independent Scholar
Keywords: Semiotik, Branding, Fællesskab, kreativitet

Abstract

 

 Idet to eller flere tegn indgår i en relation med hinanden kan vi tale om et fællesskab. Et fællesskab udgør en semiotisk struktur, i den forstand at et fællesskab skabes, opretholdes og udvikles gennem stadige udvekslinger af tegn dvs. emotionelle effekter i forhold til et bestemt slags formål. På den led etableres et fællesskab omkring en emotionel kerne, som fastholder fællesskabets betydning i forhold til dets medlemmer, dette indre betegner vi fællesskabets sub-kognitive fundamentaltegn, det er det, som medlemmerne spejler og genkender sig i og som muliggør tiltrækning. Tiltrækningens styrke afhænger af i hvilken grad medlemmerne er i stand til at genkende sig selv i tegnet. Artiklen søger at afdække nogle af de semeiotiske processer, der ligger til grund for at et brand kan skabe et fællesskab.

How to Cite
Thellefsen, T., & Sørensen, B. (1). Branding og kreativitet – det kreative brandfællesskab og betydningsdannelse som kvasi-forhandling. Signs - International Journal of Semiotics, 4. Retrieved from https://tidsskrift.dk/signs/article/view/97884
Section
Scandinavian Section