Krydsende grundpositioner i scenariedidaktik

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157360

Nøgleord:

Scenariedidakik, Refleksion, Paradigmeanalyse, Nyretorik, Talehandling, Positionering

Resumé

I artiklen undersøges den kompleksitet, som ligger indlejret i scenariedidaktik i lyset af det refleksionsdidaktiske paradigme og grundtræk i form af idealer fra tidligere paradigmer, som kommer til udtryk dels i principperne i scenariedidaktisk tænkning og dels i de valg, som træffes på praksisniveau i både design og gennemførelse af et scenariedidaktisk forløb. I særdeleshed fokuserer artiklen på lærerrollen i scenariedidaktikken eksemplificeret ved samtaler mellem lærer og elever i et konkret scenariedidaktisk forløb i en 5. klasse om skrivning forankret i retoriske situationer. I samtalerne iagttages det, hvordan grundlæggende idealer i forhold til undervisning, der både ønsker at a) tage afsæt i og hensyn til elevers interesser og fortolkninger og b) fagligt kvalificere elevers refleksioner, synes at krydse hinanden og skabe spændinger, der udfordrer læreren. Artiklen peger på betydningen af en smidighed i forhold til forvaltningen af lærerrollen i form af variationer af måder at positionere sig på i interaktion med elever.

Referencer

Andersen, N. (2017). Heteroglossia and voice in use. In B. P. D. Duncker (Ed.), Creativity and continuity: Perspectives on the dynamics of language conventionalisation (pp. 129-146): U Press.

Bakhtin, M. (1995). Teksten som problem i lingvistik, filologi og andre humanistiske videnskaber. K&K – Kultur og Klasse, 23(79), s. 43-70.

Bakhtin, M. (2009). ”Talegenrer”, i J.D. f. Johansen & M.L. Klujeff (red.). Genre, s. 179-198. Aarhus Universitetsforlag.

Bitzer, L. F. (1968). The Rhetorical Situation. Philosophy & Rhetoric, 1(1), 1-14.

Bundsgaard, J., & Hansen, T. I. (2010). Processer i undervisningen : om brugerdreven innovation af

digitale procesværktøjer. Læremiddeldidaktik(4), 18-27.

Emirbayer, M., & Mische, A. (1998). What Is Agency? American Journal of Sociology, 103(4), 962-1023. doi:10.1086/231294

Flyvbjerg, B. (2015). Fem misforståelser om casestudiet. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder: en grundbog (2. udg., s. 497–520). Hans Reitzel.

Fougt, S. S. (2015). Lærerens scenariekompetence: Et mixed methods-studie af lærerkompetenceudvikling i spændet mellem scenariedidaktik, faglighed og it. Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet. http://www.simon-skov-fougt.dk/main/phd_projekt/

Fougt, S. S., Bundsgaard, J., Hanghøj, T., & Misfeldt, M. (2022). Håndbog i scenariedidaktik. Aarhus Universitetsforlag. Didaktiske studier

Hetmar, V. (2017). Positioneringsteori og scenariebaserede undervisningsforløb. I T. Hanghøj, M. Misfelt, J. Bundsgaard, S. S. Fougt & V.

Hetmar (red.), Hvad er scenariedidaktik? (s. 75–95). Aarhus Universitetsforlag.

Hetmar, V. (2019). Fagpædagogik i et kulturformsperspektiv. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag

Krogh, E. (2014). Didaktiske paradigmer i sammenlignende fagdidaktik. Cursiv, (13), 13-35. http://edu.au.dk/forskning/publikationer/cursivskriftserie/

Miller, C. R. (1984). Genre as social action. Quarterly Journal of Speech, 70(2), s. 151-167. doi:10.1080/00335638409383686

Sammenlignende Fagdidaktik 8, 2025 https://tidsskrift.dk/sammenlignendefagdidaktik

Molbæk, M.L (2019). Skrivning i skolen som autentisk praksis - potentialer og udfordringer. Udvikling og afprøvning af et didaktisk design med udgangspunkt i retoriske situationer [ph.d.-afhandling; Aarhus Universitet (DPU)]. EDU AU.

Molbæk, M.L (2024, marts 22). En mistænkelig oplevelse [Video] You Tube. https://www.youtube.com/watch?v=pWVK1muhhGY

Downloads

Publiceret

2025-05-26

Citation/Eksport

Molbæk, M.-L. (2025). Krydsende grundpositioner i scenariedidaktik. Sammenlignende Fagdidaktik, 2025(8). https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157360