Overvågning af skibemissioner: Regionale kontra globale målsætninger

Forfattere

  • Michael Bruhn Barfod
  • George Panagakos

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2019i4.140636

Resumé

Der findes i dag to parallelle systemer til overvågning af skibes CO2-emissioner i Europa: ét på regionalt (EU) og ét på globalt plan. Selvom de to systemer har det samme endelige mål om at forbedre den maritime sektors CO2-aftryk, er de forskellige i både den tilgang, de følger, og de værktøjer, de benytter sig af. Nyeste forskning, der er foretaget på DTU Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, ser nærmere på de indikatorer, der er foreslået til benchmarking af skibes brændstof-effektivitet. Resultaterne viser, at regionale målsætninger på dette område er mindre effektive end deres globale modparter.

Forfatterbiografier

Michael Bruhn Barfod

MICHAEL BRUHN BARFOD
Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi

George Panagakos

GEORGE PANAGAKOS
Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi

Downloads

Publiceret

2019-09-13

Citation/Eksport

Barfod, M. B. og Panagakos , G. (2019) “Overvågning af skibemissioner: Regionale kontra globale målsætninger”, Samfundsøkonomen, 2019(4), s. 71–77. doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2019i4.140636.