Trump som issue-entreprenør

Forfattere

  • Frederik G. Hjorth

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2019i3.140615

Resumé

Hvordan kunne Donald Trump trodse alle sine personlige svagheder som kandidat og vinde et flertal af valgmandsstemmerne i 2016? En del af forklaringen skal findes i betydningen af indvandring som politisk emne. Artiklen præsenterer teorien om ”issue entreprenørskab”, en proces, hvor en politiker promoverer et nyt emne på den politiske dagsorden og derigennem ændrer de konfliktlinjer, konkurrenter og vælgere agerer efter. Artiklen fremhæver derefter data om amerikanske vælgeres adfærd og holdninger, der understøtter tesen om Trump som issue-entreprenør. Afslutningsvis diskuterer artiklen implikationerne af tesen for Trumps fremtidige betydning for amerikansk politik.

Forfatterbiografi

Frederik G. Hjorth

FREDERIK G. HJORTH
Institut for Statskundskab, Københavns Universitet

Downloads

Publiceret

2019-09-13

Citation/Eksport

Hjorth , F. G. (2019) “Trump som issue-entreprenør”, Samfundsøkonomen, 2019(3), s. 31–40. doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2019i3.140615.