Uddannelse – nøglen til Grønlands fremtid

Forfattere

  • Mîtdlârak Møller Lennert
  • Lars Demant-Poort

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2021i4.132059

Resumé

Meget håb er knyttet til uddannelse som middel til at skabe forbedret produktivitet, økonomisk vækst, social udvikling og fattigdomsbekæmpelse. Det er også tilfældet i Grønland, som har haft ansvaret for skoleområdet siden 1980. Historie, kultur og kontekst har stor betydning i udviklingen af uddannelsessystemer og anvendeligheden af forskellige pædagogiske og evalueringsmæssige værktøjer. Et af de grundlæggende mål var at tilpasse danske systemer til grønlandske forhold. Artiklen giver et indblik i den historiske udvikling af uddannelsessystemet, der gives en status på uddannelsesbilledet i dag, og der diskuteres muligheder og begrænsninger for at skabe et uddannelsessystem, der kan være grundlaget for et selvstændigt Grønland.

Publiceret

2022-03-17

Citation/Eksport

Lennert, M. M. . og Demant-Poort, L. (2022) “Uddannelse – nøglen til Grønlands fremtid”, Samfundsøkonomen, 2021(4). doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2021i4.132059.