Uddannelse – nøglen til Grønlands fremtid
DOI:
https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2021i4.132059Resumé
Meget håb er knyttet til uddannelse som middel til at skabe forbedret produktivitet, økonomisk vækst, social udvikling og fattigdomsbekæmpelse. Det er også tilfældet i Grønland, som har haft ansvaret for skoleområdet siden 1980. Historie, kultur og kontekst har stor betydning i udviklingen af uddannelsessystemer og anvendeligheden af forskellige pædagogiske og evalueringsmæssige værktøjer. Et af de grundlæggende mål var at tilpasse danske systemer til grønlandske forhold. Artiklen giver et indblik i den historiske udvikling af uddannelsessystemet, der gives en status på uddannelsesbilledet i dag, og der diskuteres muligheder og begrænsninger for at skabe et uddannelsessystem, der kan være grundlaget for et selvstændigt Grønland.
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
*Tidsskriftet Samfundsøkonomen er et open access tidsskrift, og alle artikler udgivet af Samfundsøkonomen er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 International Licens, CC BY-NC-ND.