Ekspertiserummet i danske kommissioner: Afgrænset af politik og forskerkolleger

Forfattere

  • Lotte Bøgh Andersen
  • Caroline Howard Grøn

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2021i2.127358

Resumé

Forskere inviteres ofte indenfor i forskellige former for kommissioner. I denne artikel sammenligner vi Ledelseskommissionen og Lærerkommissionen for at belyse, hvordan forskernes ekspertiserum afgrænses. Med udgangspunkt i vores deltagelse i de to kommissionsarbejder diskuterer vi tre dimensioner, der kan bruges til at forstå, hvordan ekspertiserummet afgrænses. Det er kommissionens politiske miljø, kommissionens interne organisering og forskerens karakteristika. Vi illustrerer, hvordan forskerkolleger og det politiske miljø rundt om kommissionen kan spille en central rolle i afgrænsningen af ekspertiserummet.

Publiceret

2021-06-10

Citation/Eksport

Bøgh Andersen , L. . og Howard Grøn, C. (2021) “Ekspertiserummet i danske kommissioner: Afgrænset af politik og forskerkolleger”, Samfundsøkonomen, 2021(2). doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2021i2.127358.