Kan offentlig digitalisering vække tillid?

Forfattere

  • Ebbe Elhauge Kristensen
  • Frederik Nøhr Brünner
  • Emily Duminski

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2021i1.125548

Nøgleord:

digitalisering, myndigheder, offentligesektor

Resumé

Digitalisering af den offentlige sektor betyder, at borgerne ikke kun skal have tillid til en fysisk sagsbehandler og myndighed – men også til digitale teknologier og systemer. Men hvordan kan myndigheder i Danmark understøtte borgernes tillid til offentlige digitale løsninger? Vi præsenterer en model for tillid til offentlige, digitale løsninger og offentlig digitalisering i en dansk kontekst (TODL-modellen). Vi konkluderer, at TODL-modellen kan være et udgangspunkt for at styrke tilliden til offentlige, digitale løsninger, men at bestræbelser på at gøre løsninger ”tillidsvækkende” kræver et tilsvarende fokus på, at løsningerne er ”tillidsværdige” i form af lovlighed, sikkerhed og etik.

Forfatterbiografier

Ebbe Elhauge Kristensen

Specialkonsulent, Digitaliseringsstyrelsen

Frederik Nøhr Brünner

Specialkonsulent, Digitaliseringsstyrelsen

Emily Duminski

Studentermedhjælper, Digitaliseringsstyrelsen

Downloads

Publiceret

2021-03-25

Citation/Eksport

Kristensen, E. E., Brünner, F. N. og Duminski, E. (2021) “Kan offentlig digitalisering vække tillid?”, Samfundsøkonomen, 2021(1), s. 70–81. doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2021i1.125548.