Kan offentlig digitalisering vække tillid?
DOI:
https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2021i1.125548Nøgleord:
digitalisering, myndigheder, offentligesektorResumé
Digitalisering af den offentlige sektor betyder, at borgerne ikke kun skal have tillid til en fysisk sagsbehandler og myndighed – men også til digitale teknologier og systemer. Men hvordan kan myndigheder i Danmark understøtte borgernes tillid til offentlige digitale løsninger? Vi præsenterer en model for tillid til offentlige, digitale løsninger og offentlig digitalisering i en dansk kontekst (TODL-modellen). Vi konkluderer, at TODL-modellen kan være et udgangspunkt for at styrke tilliden til offentlige, digitale løsninger, men at bestræbelser på at gøre løsninger ”tillidsvækkende” kræver et tilsvarende fokus på, at løsningerne er ”tillidsværdige” i form af lovlighed, sikkerhed og etik.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
*Tidsskriftet Samfundsøkonomen er et open access tidsskrift, og alle artikler udgivet af Samfundsøkonomen er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 International Licens, CC BY-NC-ND.