Religion på museer

som del af et undervisningsforløb

Authors

  • Sanne Andersen Hansen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/rid.v2022i1.132676

Keywords:

religion, undervisning, kulturarv, jul, Den Gamle By

Abstract

At studere religionsvidenskab kan bringe en vidt omkring. Man kan beskæftige sig med alt fra originaltekster på hebraisk, til moderne spirituelle grupper og videre omkring politiske lovforslag og trossamfund som folkekirken. Man kan eksempelvis tænke religion i en historisk, psykologisk eller etnografisk sammenhæng, og ofte står religion ikke alene, men det er noget, som i større grad studeres i et tværfagligt felt. Denne udvikling forsøgte jeg at belyse for en gruppe studerende med et undervisningsforløb ved religionsvidenskab på Aarhus Universitet i efteråret 2019.

Author Biography

Sanne Andersen Hansen, Aarhus Universitet

Sanne A. Hansen er ph.d. studerende på Aarhus Universitet ved afdelingen for religionsvidenskab og arbejder med samtidsreligion i Danmark, med fokus på forholdet imellem religion, kultur og samfund. I hendes ph.d. projekt undersøger hun, hvordan religion er tilstede på kulturhistoriske museer, med et særligt fokus på hvordan museumsansatte tænker om religion som en del af museerne og kulturarven.

Downloads

Published

2022-05-30

How to Cite

Hansen, S. A. (2022). Religion på museer: som del af et undervisningsforløb. Religion I Danmark, 2022(1), 85–98. https://doi.org/10.7146/rid.v2022i1.132676