Danske moskéer på Facebook

Authors

  • Jonas Aahave Uhd stud.mag. i Religionsvidenskab og Samfundsfag.

DOI:

https://doi.org/10.7146/rid.v9i1.26377

Keywords:

Religion i Danmark, Islam, Godkendte Trossamfund, Facebook, sociale medier

Abstract

Med baggrund i dét, vi ved om de danske moskéer, fra henholdsvis Religion i Aarhus (2013), Moskeer i Danmark (2006) samt Moskeer i Danmark II (udkommer efteråret 2017), vil denne artikel mere specifikt præsentere resultaterne af en eksplorativ og kortlæggende undersøgelse
af moské-landskabet på Facebook. Spørgsmål som ’Hvor mange moskéer bruger Facebook?’, ’Er der forskel i repræsentation af anerkendte trossamfund og ikke-anerkendte trossamfund?’, ’I hvor høj grad bruger moskéerne mediet?’, ’Hvad opdaterer de generelt om?’ og ’Hvordan vil de
gerne fremstå?’ vil blive forsøgt besvaret. Resultaterne vil efterfølgende tolkes i lyset af ovenstående problemstilling, dog mere specifikt: mediernes enten komplementerende eller begrænsende effekt på moskéernes autoritet og autenticitet.

Downloads

Published

2017-06-02

How to Cite

Uhd, J. A. (2017). Danske moskéer på Facebook. Religion I Danmark, 9(1), 33–43. https://doi.org/10.7146/rid.v9i1.26377