Rigsfællesskabet – et fælles dannelsesprojekt

Forfattere

  • Anders Øgaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v9i1.157035

Resumé

Trump-administrationen har sat bevægelse i de tektoniske plader under rigsfællesskabet, og hvad en ny normal for de tre lande bliver er vanskeligt at sige. Men hvis studieturen går til Grønland eller Færøerne, er der gode muligheder for at gøre godt. Det pædagogiske udviklingsprojekt, Rigsfællesskabet – et fælles dannelsesprojekt, som præsenteres i det følgende, peger på nogle positive træk i rigsfællesskabet, som er værd at dyrke – for eksempel ved at bruge rigsfællesskabet som ramme for studieture.

Relationen mellem de tre lande i rigsfællesskabet er politisk reaktualiseret. Det er naturligvis i øjeblikket voldsomt forstærket af den krisesituation den amerikanske præsident har skabt. Men også før Donald Trump betød den sikkerhedspolitiske og økonomiske udvikling, klimaforandringer samt politiske målsætninger om øget selvstændighed – henholdsvis postkolonial selvransagelse og frisk opmærksomhed omkring den historiske relation imellem de tre lande. 

I Danmark blev rigsfællesskabet i 2023 skrevet ind i historiekanonen for folkeskolen og indgår fremover som et obligatorisk tema i grundskolen. Rigsfællesskabet som tema vil sandsynligvis fremover følge danske elever op igennem uddannelsessystemet. I skolen i Grønland er historieundervisning blevet styrket ved, at historie fra 2023 er blevet et selvstændigt fag. Lærere i Grønland skal mere målrettet forholde sig til, hvilke narrativer historiefaget skal formidle. Der er behov for at overveje og udvikle undervisning, som arbejder med balancerede og nuancerede fortællinger om rigsfællesskabet. 

Referencer

Bryld, C. (1996). Er vi selv historie? Kampen om samfundets legitime erindring. I: B. E. Jensen, C. T. Nielsen & T. Weinreich (red.), Erindringens og glemslens politik (s. 17-52). Roskilde Universitetsforlag.

Børne- og undervisningsministeriet. (2023). Rigsfællesskabet og Holocaust tilføjes til folkeskolens historiekanon. Lokaliseret på: https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2023/jun/230606-rigsfaellesskabet-og-holocaust-tilfoejes-til-folkeskolens-historiekanon

Hauksdóttir, A., Taylor, S. & Holmen, A. (2018). Ekspertgruppen vedrørende styrkelse af sprogtilegnelse – Endelig slutrapport. Naalakkersuisoq

Heinrich, J. & Mortensen, B. (2017). Naalagaaffeqatigiinnerup oqaluttuassartaa – Rigsfællesskabets historie. Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag.

Lauta, K. (2022). Analyse af fortællinger. I: S. Faber, A. Kopp & K. Lauta. Det meningsfulde historiefag – Historiebrugsdidaktik fra teori til praksis (s. 121-138). Samfundslitteratur.

Negt, O. (2019). Dannelse og demokrati. Frydenlund.

Downloads

Publiceret

2025-05-14

Citation/Eksport

Øgaard, A. (2025). Rigsfællesskabet – et fælles dannelsesprojekt. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 9(1). https://doi.org/10.7146/rhdt.v9i1.157035