Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie

Forfattere

  • Jens Pietras

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v11i1.149025

Resumé

Kravet om 45 min. bevægelse i fagene kom formelt ind i skolen med skolereformen 2013 som en kompensation og modvægt til de dengang indførte såkaldte lange skoledage. I regeringens nyeste folkeskoleaftale fra marts 2024 er faglig bevægelse blevet frivilligt. I denne artikel argumenteres for fortsat brug af faglig bevægelse i historie – særligt i forbindelse med læringspotentialet gennem længere vandringer med eleverne.

Referencer

Fredens, K. (2018). Læring med kroppen forrest. Hans Reitzels forlag

Hansen, J. (2018). Pilgrimture i Danmark. Legind

Johansen, J. (2005). Gyldendals bog om pilgrimme og pilgrimsrejser. Gyldendal

Kruse, T. & Warring, A. (2015). Fortider – tur/retur. Samfundslitteratur

Maarhuis, P. L. & Rud, A. G. (red.) (2021). Doing arts thinking: Arts practice, research and education. Leiden. Brill.

Downloads

Publiceret

2024-09-25

Citation/Eksport

Pietras, J. (2024). Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 11(1). https://doi.org/10.7146/rhdt.v11i1.149025