Udvikling af historiekompetencer gennem museumsbesøg
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v5i2.111344Nøgleord:
Didaktik, HistoriebrugResumé
Ifølge HistorieLabs landsdækkende undersøgelse ‘Historiefaget i fokus - dokumentationsindsatsen’ opfattes historiefaget af eleverne som overvejende kedeligt og uvæsentligt. Denne artikel er et bud på, hvordan man ved hjælp af en brugerstyret kompetenceorienteret didaktik kan gøre historieundervisningen mere vedkommende for eleverne, når man samtidig vil arbejde med museumsbesøg som led i åben skole.
Referencer
Ejbye-Ernst, N., Barfod, K. og Bentsen, P. (red.). Udeskoledidaktik – for lærere og pædagoger. Hans Reitzels Forlag. 2017. pp. 15-29.
Gregersen, C og Mikkelsen, S. S. Ingen arme, ingen kager! En Bourdieu-inspireret praksisanalyse af skolens sociale sortering. Unge Pædagoger. 2007.
Jensen, B. E. Et historiedidaktisk overblik, i Binderup, T. og Troelsen, B. (red.). Historiepædagogik. Kvan. 2012, pp. 96-115.
Knudsen, H. E. og Poulsen, J. Aa. Historiefaget i fokus – dokumentationsindsatsen. HistorieLab, 2016, https://historielab.dk/wp-content/uploads/2016/01/Rapport-Historiefaget-i-fokus-dokumentationsindsatsen-endelig-version.pdf
Pietras, J. En undersøgende og problemorienteret historieundervisning. HistorieLab, 2018, https://historielab.dk/undersoegende-problemorienteret-historieundervisning/
Pietras, J. og Poulsen, J. Aa. Museet, stedet, genstanden, i Pietras, J. og Poulsen, J. Aa.s Historiedidaktik – mellem teori og praksis. Hans Reitzels forlag. 2016, pp. 251-257.
Poulsen, J. Aa. Historisk bevidsthed, tænkning og kompetencer? HistorieLab, 2015, https://historielab.dk/historisk-bevidsthed-taenkning-og-kompetencer/
Undervisningsministeriet. Historie. Anv. 18. april 2018. https://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/historie
Vassström, L. F. A. (red.). På museeum. Roskilde Universitets Forlag. 1999.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.