At danne til demokratisk deltagelse – danske skolevalg i et samfundsfagsdidaktisk perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v5i2.111315Nøgleord:
didaktikResumé
Efter gode erfaringer med skolevalg i 2015 og 2017 har Folketingets Præsidium og undervisningsminister Merete Riisager besluttet, at der også fremover vil blive sat penge af til skolevalg for grundskolens 8.-10. klasser. Skolevalgsprojektet er knyttet til faget samfundsfag, og formålene kredser om dannelse til demokratisk deltagelse. Men hvad vil det i den sammenhæng sige at danne? Og hvilken type demokratisk deltagelse fremhæves som værdifuld? Artiklen præsenterer et sprog for diskussion af disse spørgsmål og søger at afdække, hvilken fortolkning af demokratisk dannelse, der er på spil i skolevalgsprojektet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.