Nærmiljøet som læringsrum i historie- og kulturfag

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v2i1.107605

Nøgleord:

historie, andelsbevægelsen, danske museer, historiedidaktik, kulturlandskab, lokalhistorisk arkiv, læringsrum, nærmiljø, kulturhistorie, museer, historiske spor, reformationen

Resumé

Lokalområdet omkring en skole kan være en guldgrube af kulturhistorie. Kulturlandskab og byrum er Danmarks største arkiv, fordi de på deres egen måde fortæller historie, og de kan også vise, hvad mennesker har arbejdet med, levet af og hvordan de er blevet transporteret.

Formålet med at åbne elevernes øjne for de historiske spor i deres nære miljø er at give eksempler på, hvordan materielle ændringer i livsgrundlaget afspejles i brugen af omgivelserne, og hvordan omgivelserne derved bliver et produkt af historien. Eleverne kan tilegne sig fremgangsmåder til at bruge sporene som kilder til at forstå, hvordan lokalområdet har udviklet sig. Med udgangspunkt i dette kan man diskutere, hvad og hvordan den nutidige brug af omgivelserne påvirker. Man kan tage ud i nærmiljøet, tage udgangspunkt i lokalhistoriske kildematerialer og arbejde med kort, billeder og personhistorier. Et af kompetenceområderne i Fælles Mål anno 2015 hedder netop ”Kildearbejde”.

Downloads

Publiceret

2018-08-23

Citation/Eksport

Hyllested, T., & Ottosen, H. (2018). Nærmiljøet som læringsrum i historie- og kulturfag. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 2(1), 32–37. https://doi.org/10.7146/rhdt.v2i1.107605