Skandinavisk designkultur medieret på Instagram
Resumé
Med fremkomsten af smartphones og sociale medier bruger vi mere og mere medier i vores hverdag og oplever, hvordan vi påvirkes af indholdet på disse. Forbrugerne er også selv med til at generere indhold til og interagere med hinanden igennem medier. Herunder er design noget af det indhold, som især medieres af forbrugere, men i lige så høj grad af designvirksomheder. Skillelinjen mellem hvilken mediering, der er forbrugerskabt eller producentskabt, er blevet mindre, men er det mediets betingelser eller brugerne til indholdet, der er årsag til disse sammenlignelige medieringer?
I opgavens undersøges hvordan det ”skandinaviske” medieres i designprodukter på det sociale medie Instagram. Opgavens tese er, at medieringerne af design hos virksomhederne og hos forbrugerne ligger tæt op ad hinanden, da Instagram som medie har brudt grænsen mellem produktion og forbrug, og der dermed er en kollektiv identifikation tilstede.Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Når du publicerer din opgave på Prototyper, accepterer du følgende vilkår:
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver Prototyper ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering her.
Du kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af Prototypers publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
Du har ret til og opfordres naturligvis fortsat til at publicere din opgave online andre steder (f.eks. i opgaveplatforme på universitetet eller dit eget websted eller blog).