Skandinavisk designkultur medieret på Instagram

Forfattere

  • Anna Høvsgaard Termansen

Resumé

Med fremkomsten af smartphones og sociale medier bruger vi mere og mere medier i vores hverdag og oplever, hvordan vi påvirkes af indholdet på disse. Forbrugerne er også selv med til at generere indhold til og interagere med hinanden igennem medier. Herunder er design noget af det indhold, som især medieres af forbrugere, men i lige så høj grad af designvirksomheder. Skillelinjen mellem hvilken mediering, der er forbrugerskabt eller producentskabt, er blevet mindre, men er det mediets betingelser eller brugerne til indholdet, der er årsag til disse sammenlignelige medieringer?

I opgavens undersøges hvordan det ”skandinaviske” medieres i designprodukter på det sociale medie Instagram. Opgavens tese er, at medieringerne af design hos virksomhederne og hos forbrugerne ligger tæt op ad hinanden, da Instagram som medie har brudt grænsen mellem produktion og forbrug, og der dermed er en kollektiv identifikation tilstede.

Downloads

Publiceret

2017-11-28

Citation/Eksport

Termansen, A. H. (2017). Skandinavisk designkultur medieret på Instagram. Prototyper – Studier I Design, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/prototyper/article/view/100739

Nummer

Sektion

Nybrud i designkulturen