Skaterkultur og identitet

Forfattere

  • Line Enevoldsen

Resumé

I takt med udviklingen og udbredelsen af forbrugskulturen i nutidens samfund er det blevet en naturlig del af menneskets identitetsskabelse, at denne konstrueres igennem forbrug og ejendele. Således får menneskets ejendele, de ting og brands vi omgiver os med, betydning i forhold til at iscenesætte og udtrykke identitet og gruppetilhørsforhold. Subkulturer har eksisteret i adskillige år, og en vigtig del af en subkulturs identitet kan netop betragtes som skabelsen af denne identitet og ikke mindst kommunikationen af et gruppetilhørsforhold og af en samlet gruppeidentitet. Et eksempel på en subkultur, hvor netop forbrug og iscenesættelse kommer til udtryk i konstruktionen og kommunikationen af gruppeidentiteten, er skaterkulturen.

Denne opgave undersøger, med udgangspunkt i Richard Jenkins identitetsteori fra bogen ”Social Identitet”, hvordan en subkultur som skaterkulturen kan skabe en gruppeidentitet. Opgaven ser desuden på, hvilke materielle symboler de benytter til at skabe og kommunikere denne identitet.

Downloads

Publiceret

2017-11-28

Citation/Eksport

Enevoldsen, L. (2017). Skaterkultur og identitet. Prototyper – Studier I Design, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/prototyper/article/view/100735

Nummer

Sektion

Identitet og design