Skaterkultur og identitet
Resumé
I takt med udviklingen og udbredelsen af forbrugskulturen i nutidens samfund er det blevet en naturlig del af menneskets identitetsskabelse, at denne konstrueres igennem forbrug og ejendele. Således får menneskets ejendele, de ting og brands vi omgiver os med, betydning i forhold til at iscenesætte og udtrykke identitet og gruppetilhørsforhold. Subkulturer har eksisteret i adskillige år, og en vigtig del af en subkulturs identitet kan netop betragtes som skabelsen af denne identitet og ikke mindst kommunikationen af et gruppetilhørsforhold og af en samlet gruppeidentitet. Et eksempel på en subkultur, hvor netop forbrug og iscenesættelse kommer til udtryk i konstruktionen og kommunikationen af gruppeidentiteten, er skaterkulturen.
Denne opgave undersøger, med udgangspunkt i Richard Jenkins identitetsteori fra bogen ”Social Identitet”, hvordan en subkultur som skaterkulturen kan skabe en gruppeidentitet. Opgaven ser desuden på, hvilke materielle symboler de benytter til at skabe og kommunikere denne identitet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Når du publicerer din opgave på Prototyper, accepterer du følgende vilkår:
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver Prototyper ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering her.
Du kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af Prototypers publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
Du har ret til og opfordres naturligvis fortsat til at publicere din opgave online andre steder (f.eks. i opgaveplatforme på universitetet eller dit eget websted eller blog).