Kähler – Betydning og identitet

Forfattere

  • Stine Lykke Sønderbo

Resumé

Denne opgave er en undersøgelse af, hvilke kulturelle og symbolske værdier, der knytter sig til Kählers brand, og hvordan kan disse værdier overføres til en identitet?

Inspirationen til opgaven udsprang af, at jeg havde hørt mine medstuderende på Designstudiet tale om, hvordan Kählers Omaggio-vase var et kikset design, der bare snyltede på de store designklassikeres værdier, og at dem, der købte Kähler- vaser, kun var dem, der var uvidende nok til at falde for Kählers mediering. Jeg blev ret provokeret af denne holdning, da jeg selv ejer en Kähler-vase, som jeg fik i studentergave af et nært familiemedlem. Vasen har samme kongeblå farve som min hue, og den minder mig om den lykke og stolthed, jeg følte den dag. Samtidig kunne jeg ikke lade være med at blive påvirket af deres holdning. ”Man er vel designstuderende, og man vil gerne leve op til værdierne og normerne i det kollektive fællesskab”. Dette satte en undren i gang hos mig - over hvordan ens individuelle identifikation og den kollektive identifikation kan modstride hinanden. Samtidig synes jeg, at det var ret interessant, hvordan ens egen singulariserede opfattelse af et objekt kan have så modstridende betydninger med den generelle opfattelse af et objekt. Jeg satte mig derfor for at finde ud af, hvordan der dannes betydning i en Kähler Omaggio-vase både fra Kählers egen profil, men også fra kulturen og de omkringliggende aktører for til sidst at blive overført til individet.

Downloads

Publiceret

2017-11-28

Citation/Eksport

Sønderbo, S. L. (2017). Kähler – Betydning og identitet. Prototyper – Studier I Design, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/prototyper/article/view/100731

Nummer

Sektion

Designbrands