Strong is the new skinny - Mode, krop & kultur

Forfattere

  • Simon Aleksander Melhus

Resumé

”Strong is the new skinny!” Dette citat er ”hashtagget” mere end 1 million gange på Instagram og siger meget om udviklingen, den ”moderigtige” krop har gennemgået. Kroppens fremtræden har længe (hvis ikke altid) været en del af både samfund og mode, og dens betydning er i de senere år intensiveret. I takt med teknologiens og især de sociale mediers udvikling er kroppen rykket frem i lyset, og ovenstående citat er et af mange referencer til den udvikling. Indenfor mode og beklædning kommer denne trend til udtryk gennem fænomenet ”Athleisure”, hvilket dækker over brugen af sportstøj til hhv. job, fritid eller andre af hverdagens aktiviteter. I Danmark er DOXA et eksempel på en virksomhed, som er hoppet med på Athleisure-bølgen.

Med afsæt i Joanne Entwistles beklædningssociologi rejser denne opgave spørgsmålet: Hvordan hænger mode og krop sammen, og hvilke sociale og diskursive kræfter i vores samfund kan siges at påvirke mode og beklædning med udgangspunkt i trenden Athleisure, som eksemplificeres af DOXA? Hvordan påvirkes modeller af disse diskurser i forbindelse med deres arbejde som formidlere af mode?

Downloads

Publiceret

2017-11-28

Citation/Eksport

Melhus, S. A. (2017). Strong is the new skinny - Mode, krop & kultur. Prototyper – Studier I Design, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/prototyper/article/view/100728

Nummer

Sektion

Modens nye veje