Avantgardemode: forvandlingen af ikke-mode til mode
Resumé
Moden tager udgangspunkt i kulturelle, sociale og kommercielle logikker, og disse logikker skifter fokuspunkter med tiden; fra at moden engang direkte skildrede ens sociale tilhørsforhold til, at moden i dag er omskiftelig, nysgerrig og evig foranderlig. Dette fokusskift ses især i avantgardemoden, som oftest tager udgangspunkt i en kulturel eller historisk begivenhed og kommenterer på dette gennem sit udtryk. Avantgardemode er desuden kendt for sin ”unwearability” - netop, at disse kreationer oftest ikke er ment som en form for beklædning, men mere som et statement.
Opgaven her undersøger, med fokus på Vivienne Westwoods ”AW 2010/2011 Men’s Collection”, hvordan avantgardemoden udfordrer populærkulturens idealer og Erving Goffmans teorier om selvets front-stage og back-stage samt stigmatisering.
Opgavens tese er, at avantgardemoden bryder med Goffmans idé om et ”fixed self” og fremhæver en ”spoiled identity”, hvor dette i en almindelig social kontekst vil forsøges skjult. De outrere modeshows vil vise denne ”spoiled identity” - ikke skjule den.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Når du publicerer din opgave på Prototyper, accepterer du følgende vilkår:
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver Prototyper ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering her.
Du kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af Prototypers publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
Du har ret til og opfordres naturligvis fortsat til at publicere din opgave online andre steder (f.eks. i opgaveplatforme på universitetet eller dit eget websted eller blog).