Avantgardemode: forvandlingen af ikke-mode til mode

Forfattere

  • Marie Amalie Pedersen

Resumé

Moden tager udgangspunkt i kulturelle, sociale og kommercielle logikker, og disse logikker skifter fokuspunkter med tiden; fra at moden engang direkte skildrede ens sociale tilhørsforhold til, at moden i dag er omskiftelig, nysgerrig og evig foranderlig. Dette fokusskift ses især i avantgardemoden, som oftest tager udgangspunkt i en kulturel eller historisk begivenhed og kommenterer på dette gennem sit udtryk. Avantgardemode er desuden kendt for sin ”unwearability” - netop, at disse kreationer oftest ikke er ment som en form for beklædning, men mere som et statement.

Opgaven her undersøger, med fokus på Vivienne Westwoods ”AW 2010/2011 Men’s Collection”, hvordan avantgardemoden udfordrer populærkulturens idealer og Erving Goffmans teorier om selvets front-stage og back-stage samt stigmatisering.

Opgavens tese er, at avantgardemoden bryder med Goffmans idé om et ”fixed self” og fremhæver en ”spoiled identity”, hvor dette i en almindelig social kontekst vil forsøges skjult. De outrere modeshows vil vise denne ”spoiled identity” - ikke skjule den.

Downloads

Publiceret

2017-11-28

Citation/Eksport

Pedersen, M. A. (2017). Avantgardemode: forvandlingen af ikke-mode til mode. Prototyper – Studier I Design, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/prototyper/article/view/100727

Nummer

Sektion

Modens nye veje