Jack And Jones som æstetisk oplevelsesrum

Forfattere

  • Pernille Bohlbro Skov Christiansen

Resumé

Denne opgave undersøger, hvordan Jack And Jones’ butiksrum fungerer som æstetisk oplevelsesrum.  Butiksrum er nemlig blevet mere end bare et sted, hvor forbrugerne shopper - det er blevet til et oplevelsesrum, hvor forbrugeren bliver draget af en given stemning. For at vi som forbrugere bliver draget, skal der ligge en tiltrækningskraft fra butikkens side. Det at skille sig ud og være anderledes virker som en tiltrækningskraft.

Jack And Jones har formået at implementere denne tiltrækningskraft i deres nye koncept, hvor butikken er opbygget op omkring fem brands. De fem individuelle brands er placeret med hver deres indretning i butikken, men tilsammen skaber de en fælles værdi: det gode håndværk og kvalitet. Er butikker mere attraktive, når de indeholder en æstetisk oplevelse? Opgaven undersøger denne iscenesættelse af æstetisk oplevelse ved hjælp af forskellige teorier; først omkring branding og dernæst omkring det æstetiske og sanselige samt funktionen af vareæstetik.

Downloads

Publiceret

2017-11-28

Citation/Eksport

Christiansen, P. B. S. (2017). Jack And Jones som æstetisk oplevelsesrum. Prototyper – Studier I Design, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/prototyper/article/view/100726

Nummer

Sektion

Nybrud i designkulturen