Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artikler

No. 4 (2007)

Sproglig bevidsthed som inkluderende faktor i matematikundervisningen

  • Lene Østergaard Johansen
Submitted
January 18, 2017
Published
2017-01-18

Abstract

At lære matematik i folkeskolen kan betragtes som læring af et fremmedsprog. Måden der tales og
skrives på, og måden ord og begreber bliver anvendt på, adskiller sig fra den måde de samme ord
bliver brugt på i danskundervisningen. At eleverne skal udvikle deres kommunikative kompetencer
igennem matematikundervisningen, handler i høj grad om at eleverne tilegner sig det matematiske
“fremmedsprog”. Med den store diversitet der er i elevforudsætninger i folkeskolen, kan en øget sproglig
bevidsthed hos den enkelte matematiklærer derfor være med til at fremme at langt flere elever får
succes med matematik.