Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artikler

No. 2 (2005)

Konsekvenser af evaluering i matematikundervisning

  • Kristine Jess
Submitted
December 1, 2016
Published
2006-02-01

Abstract

Diskussionen om test/evaluering i matematik i folkeskolen er blevet meget aktuel i Danmark, hvor vi er på vej ind i en evalueringskultur. Erfaringer fra udlandet og fra testningens historie viser imidlertid at vejen frem er fyldt med mulige faldgruber. Efter en begrebsafklaring ses der på testningens oprindelse og på negative virkninger af test/evaluering. Det påvises derefter at hensigtsmæssige evalueringsformer kan støtte reformer af matematikundervisningen på grundskoleniveau. Den vigtigste faktor i denne forbindelse er den ofte undervurderede tilbagevirkende effekt af test/evaluering der både kan have positive og negative konsekvenser for undervisningen.